Ulkoistettu laatupäällikköpalvelu Trimet Oy:lla
Atao Oy ja ohutlevyosien sekä metallituotteiden sopimusvalmistaja Trimet Oy ovat tehneet vahvaa yhteistyötä yli 10 vuoden ajan. Tänä aikana Trimetillä on ollut käytössä sekä Umbrella HSQE Solution- ohjelmisto että Ataon asiantuntija, joka toimii ulkoistettuna laatupäällikkönä. Vuonna 2022 Trimetille sertifioitiin ISO 45001 työterveys- ja työturvallisuusjärjestelmä yhteistyössä Ataon kanssa. Aiemmin oli jo saavutettu ISO 9001 ja 14001 laatu- ja ympäristöjohtamisen sertifikaatit.

Trimetin erityisosaamista ovat vaativat ohutlevyosat. Vuonna 1986 perustettu yritys valmistaa tuotteita lääketeollisuuden laitteisiin, sähkö- ja elektroniikkateollisuuteen sekä laivojen, junien ja kaivosteollisuuden tarpeisiin, ja sen liikevaihto on noin 5 miljoonaa euroa. Nykyisen toimitusjohtajan Kari Rouvalin aikana yhteistyö Ataon kanssa on kasvanut merkittävästi ja laatujärjestelmää kehitetään jatkuvasti.
Ihmiset ja järjestelmät yhteistyössä
Trimetin laatupäällikkönä on toiminut vuodesta 2016 asti Ataon HSQE-asiantuntija Joni Väisänen. Yhteistyö on iso kokonaisuus, jonka yhtenä osana on myös joustava ja muokattava Umbrella HSQE Solution -ohjelmisto. Sitä on räätälöity Trimetin tarpeisiin, mm. raporttipohjien osalta ja prosessit on kuvattu järjestelmään.
Meillä homma lähti rullaamaan heti ensimmäisestä tapaamisesta, ja suhteemme on edelleen kehittynyt kolmen viime vuoden aikana, kun olen ollut toimitusjohtajana. Joni tuntee taustamme ja haasteemme. Olemme kehittäneet toimintaamme yhtenä rintamana. Ohjelmistona Umbrella HSQE -ohjelmisto toimii hienosti ja palvelee meidän tarpeitamme äärimmäisen hyvin. ”, kertoo Toimitusjohtaja Kari Rouvali yhteistyöstä.
Ulkoistettu laatupäällikköpalvelu toimii kustanustehokkaasti
Rouvalilla on itsellään 30 vuoden kokemus alihankintateollisuudesta, joten hän tuntee hyvin tarpeet laadunhallinnalle ja toisaalta erilaisia vaihtoehtoja asian hoitamiseksi: ”Yrityksen oma laatuosasto on pakollinen toiminnan sujuvuuden kannalta isoilla yrityksillä, mutta pk-firmojen kohdalla näen, että ainoa järkevä vaihtoehto on ulkoistaa laatupäällikkö. Ulkoistetun osaajan pitää olla ammattitaitoinen ja yhteistyökykyinen. Ei ole tarkoitus, että tämä ulkoistettu henkilö hoitaa laatuasiat yksin, mutta hän nimenomaan johtaa yrityksen laatutoimintoja ja tekee laatujärjestelmän vuosikellon mukaista toimintaa. Asioista keskustellaan yhdessä ja mm. johdon katselmukset, sisäiset auditoinnit, virallisiin auditointeihin valmistutuminen toteutuu sovitusti. Tämä on meille toimiva ratkaisu.”
Toimitusjohtaja Rouvali kertoo ulkoistetun laatupäällikköpalvelun hyväksi puoleksi juuri sen, että kovassa kasvussa olevassa Trimet Oy:ssä laatutehtävät voisivat helposti jäädä tekemättä tai viime tippaan. Ulkoistetun laatupäällikön avulla toiminta on systemaattista läpi koko vuoden. Auditointi voi tulla milloin vaan ja asiat ovat varmasti kunnossa. Sertifikaatti on Rouvalin mukaan merkki siitä, että olemme hoitaneet homman vuoden aikana kuntoon ja ulkoistetun laatupäällikön roolina on auttaa ylläpitämään kuri, systematiikka ja aikataulut kunnossa.
Ulkoistettu laatupäällikköpalvelu on Trimetillä huomattu kustannustehokkaaksi, kertoo Kari Rouvali: ”Viimeksi en edes kertonut henkilöstölle, kun auditointi oli tulossa. Eli mitään muutoksia ei tehty tuotannossa, kuten esim. merkitty lavoja tai siivottu dokumentteja tai paikkoja. Ei tarvitse, sillä nämä hommat tehdään jo valmiiksi hyvin, osana jokapäiväistä toimintaa. Kaikkiaan sertifikaatin auditoinnin valmisteluun menee meillä 3–4 aamupäivää vuoden aikana. Tässä yritys säästää verrattuna siihen, että olisimme palkanneet henkilön vain tätä varten. Tämä on kuin kirjanpito: Jos et sitä oikeasti pysty hoitamaan, miksi yrität tehdä itse? Trimetillä me keskitymme ohutlevy- ja metallituotteiden jalostamiseen. Ne ovat tuotteita, joilta vaaditaan korkeaa laatua. Kumppanit hoitavat muut asiat, me itse ydinliiketoiminnan.”
Yhteinen kehittäminen on kaksisuuntaista ja toimii kumppanuusperiaatteella, kun kumpikin osapuoli haluaa olla strategisesti laadukas ja luottamuksen arvoinen toisilleen, asiakkailleen ja sidosryhmille.