Miten auttaa Asiakasta ulkoistettuna laatupäällikkönä?
Atao Oyn perustajaosakas Joni Väisänen kertoo monipuolisesta työstään HSQE-konsulttina, projektipäällikkönä ja ulkoistettuna laatupäällikkönä: ”Mä en koodaa, sitä en tee. Mutta asiakkaillani on käytössä Umbrella HSQE-ohjelmisto ja itselleni se on tärkeä työkalu, jolla ja jonka kautta voin tehdä paljon asioita asiakkaan puolesta. Työn tekeminen ei yleensä ole sidottu paikkaan, vaan asiat voi hoitaa myös etänä. Se mahdollistaa minulle tehokkaan toiminnan asiakkaiden kanssa ympäri Suomen.”

Yhteisen Umbrella-ohjelmiston avulla Joni pääse syvälle yrityksessä syntyvään dataan ja tietoon. Tieto vaihtelee asiakkaittain, mutta kaikille yhteistä on se, että kerättyä tietoa käytetään ongelmien ratkaisemisessa ja asioiden johtamisessa. Asiat voivat olla monenlaisia, kuten asiakaspalautteita, asiakkaiden huolia toimittajien suuntaan tai sisäisen toiminnan kehittämistä.
Yhteisen Umbrella-ohjelmiston avulla Joni pääse syvälle yrityksessä syntyvään dataan ja tietoon. Tieto vaihtelee asiakkaittain, mutta kaikille yhteistä on se, että kerättyä tietoa käytetään ongelmien ratkaisemisessa ja asioiden johtamisessa. Asiat voivat olla monenlaisia, kuten asiakaspalautteita, asiakkaiden huolia toimittajien suuntaan tai sisäisen toiminnan kehittämistä.
”Puhun sujuvaa standardia”
Ulkoistettu laatupäällikkö tuo yrityksen toimintaan mukaan ulkopuoliset silmät, sillä hän ei ole toiminnan jokapäiväisessä arjessa mukana. Hieman ulkopuolelta toimintaa pystyy usein tarkastelemaan objektiivisesti ja hahmottamaan isoja kokonaisuuksia ja toimintamalleja selkeämmin kuin arjen toiminnan keskellä. Lisäarvona asiakasyritys saa aina ajantasaisen, ammattiosaajan tiedon standardeista ja tiedon parhaista käytänteistä vastaavista toteutuksista muissa yrityksissä. Ataon osaajat ovat nähneet paljon vastaavia toteutuksia muissa yrityksissä yli kymmenen vuoden ajalta. Tieto hyvistä ratkaisuista kumuloituu ja samankaltaisia toimintamalleja voi usein käyttää muuallakin.
HSQE-ammattilainen Joni Väisänen kertoo työpäivästään: ”Puhun sujuvaa standardia. Kokemus on antanut minulle rohkeutta tuoda esiin näkemyksiä siitä, miten asiat voisi hoitaa paremmin. Työni on konsultoivaa palvelua, jossa asiakasyritys aina itse päättää, miten tietoa hyödyntää ja millaisiin päätöksiin päätyy. Osallistun mm. laaturyhmän kokouksiin, joissa käsitellään sovitun aikavälin ajankohtaisia ja esiin tulleita asioita.” Työparina HSQE-osaajalla on pienemmissä yrityksissä usein toimitusjohtaja ja yleensä toimitusjohtaja onkin kaiken kokoisissa yrityksissä tavalla tai toisella mukana HSQE-asioissa, koska ne koskettavat yrityksen ydintä sekä laatu-, ympäristö- ja turvallisuusstandardien saavuttamista ja ylläpitämistä. Näiden asioiden varmistaminen halutaan tehdä järjestelmällisesti ja helposti seurattavasti. Isommissa asiakkuuksissa Ataon HSQE-osaajan kumppanina on usein myös laatuasioista vastaava asiakkaan oma henkilö.
Omaa osaamistaan Joni kehittää seuraamalla ajankohtaisia asioita, kuten lainsäädäntöä ja viranomaistahojen tuottamaa aineistoa. Ajantasaisen, tuoreen tiedon ja toisaalta vankan ammattikokemuksensa perusteella hän pystyy auttamaan asiakkaitaan hyvin moninaisissa asioissa: ”Kun asiakkaan tuntee, oppii tietämään, mikä sopii heidän yrityskulttuuriinsa ja tapaansa toimia. On paljon asioita, joita pystyy toteuttamaan ja ratkomaan myös standardien ulkopuolelta. Tähän auttaa, kun asiakkaan kanssa tunnemme toisemme, ymmärrämme kokonaisuuden ja luotamme toistemme tekemiseen. Inhimillinen puoli on työssäni vahvasti läsnä.”