Räätälöityä automaatiota ja järjestelmällisyyttä kasvuyrityksen tueksi
Vuonna 2021 perustettu joensuulainen AMT-Systems Oy on kasvanut muutamassa vuodessa automaatioalan ketteräksi ja nopeasti kehittyväksi toimijaksi. Yritys suunnittelee, valmistaa ja huoltaa teollisuusautomaation erikoisratkaisuja tuotantolaitoksille eri puolilla Suomea.
Kasvun myötä heille nousi tarve selkeyttää omia prosessejaan ja vastata samalla asiakkaiden kiristyviin laatuvaatimuksiin. Ataon asiantuntijan avulla AMT-Systems rakensi ISO 9001 -sertifiointivalmiuden tehokkaasti neljässä kuukaudessa.

Miten saavuttaa ISO 9001 -sertifiointivalmius?
AMT-Systemsin tavoitteena oli rakentaa ISO 9001 -sertifiointivalmius ilman raskasta lisäresurssitarvetta. Yritys vertaili kahta eri järjestelmävaihtoehtoa. Tekninen johtaja Lasse Turunen tunsi ennestään Ataon asiantuntijapalvelun tason ja Umbrella-alustan toiminnallisuudet, mikä antoi vahvan lähtökohdan päätökselle.
– Vertailimme vakavasti kahta ratkaisua, mutta Umbrella erottui nykyaikaisuudellaan ja monipuolisuudellaan. Lisäksi tiesin aiemmasta kokemuksesta, että Ataon kanssa projekti tulee etenemään selkeästi ja ripeästi. Toinen tarjoaja arvioi käyttöönoton kestoksi jopa kymmenen kuukautta. Ataon kanssa järjestelmä oli valmis neljässä kuukaudessa, Turunen sanoo.
– Meille oli tärkeää, että projekti kuormittaisi mahdollisimman vähän arjen tekemistä. Lopulta pääsimme liikkeelle ilman, että meidän tarvitsi palkata ketään lisää, kuvaa toimitusjohtaja Mikko Malinen.
Säännölliset tapaamiset ja selkeät välitavoitteet pitivät työn etenemisen hallittuna. Varsinaisessa auditoinnissa havaittiin vain muutama pieni poikkeama, jotka korjattiin välittömästi Ataon asiantuntijan ohjeiden avulla.
Järjestelmä osaksi jokapäiväistä toimintaa
AMT-Systemsille oli tärkeää, että järjestelmä pysyy ketteränä ja muokattavana. Yrityksessä ei haluttu mukaan mitään ylimääräistä, mutta toisaalta koettiin tärkeäksi, että toimintatapoja voi myöhemmin muuttaa, mikäli löytyy parempia ratkaisuja. Umbrellaa hyödynnetään AMT-Systemsillä jo laajasti:
- asiakas- ja laatupalautteiden kirjaamiseen ja juurisyyanalyysiin
- vuosikelloon perustuviin muistutuksiin tärkeistä toiminnoista
- kustannusten ja mittaridatan ajantasaiseen seurantaan
- prosessien dokumentointiin
- sisäiseen viestintään intran kautta.
– Meille oli tärkeää, että järjestelmä tukee arkea eikä ole vain sertifikaattia varten. Kaikki palautteet ja kehitysideat saadaan talteen järjestelmällisesti. Lisäksi olemme rakentamassa QR-koodiin perustuvaa yrityksen sisäistä palautekanavaa, joka madaltaa kynnystä tuoda esiin henkilöstön ideoita, Turunen kertoo.
Jatkokehityksessä katse on jo seuraavissa askelissa: 5S-toimintamallin viemisessä osaksi järjestelmää sekä lääketeollisuuden validointiprosessin rakentamisessa. Umbrella kasvaa yrityksen mukana ja tukee sitä myös tulevaisuuden vaatimuksissa.